september 17, 2019

Wat Is Zoekmachineoptimalisatie (SEO)? Score Direct Hoog Met Je Website!

by Jaco

Wat is zoekmachineoptimalisatie?

Een van de termen die internet ondernemers veel Googelen.

Waarschijnlijk wil je ook een blog, webshop of een andere website starten of wil je je huidige website optimaliseren.

Dan is het heel goed dat je de stap hebt gezet om uit te vinden wat zoekmachineoptimalisatie (SEO) is en hoe je dit toe kan passen.

SEO is namelijk het belangrijkste wat er is voor je website.

Door het toepassen van goede SEO gaat je website namelijk goed ranken in Google en zorgen dat je op de eerste pagina komt.

Als je niet op de eerste pagina staat, ga je helaas geen bezoekers krijgen.

Na dit artikel kan je direct beginnen met het toepassen van SEO om zo je website te optimaliseren.

Wat Is Zoekmachineoptimalisatie (SEO)?

SEO staat voor Search Engine Optimalisation oftewel: zoekmachineoptimalisatie.

Dit houd dus in dat je je website zo gaat optimaliseren volgens de principes van Google, dat je website zo goed mogelijk gaat ranken.

Dit is een absolute must.

Als je geen SEO toepast, zal je website geen organische bezoekers ontvangen.

Dan is de enige manier om bezoekers op je website te krijgen door betaalde advertenties.

Dit wil je liever niet want tenslotte bouw je een echt sterke website op door organische bezoekers.

Google meet namelijk ook hoeveel mensen op jouw website komen, hoelang ze op je website blijven en of ze ook iets kopen of handelingen verrichten.

Dit vind Google leuk en zal je hiervoor belonen.

Veel mensen vinden het lastig om te leren hoe je snel en gemakkelijk aan de slag kan gaan met SEO.

Als je direct goede hulp wil, kan je ook een kijkje nemen bij de affiliate marketing revolutie.

Je weet nu wat zoekmachineoptimalisatie is, maar hoe kan je dit nou toepassen?

Dat leg ik je uit in de volgende alinea's.

Ik zal het ook in de juiste volgorde vertellen, zodat je dit als stappenplan kunt gebruiken.

Off Page SEO

Je hebt nu antwoord gekregen op de vraag: Wat is zoekmachineoptimalisatie (SEO).

Dan kunnen we nu verder met het volgende onderwerp.

Off page SEO staat dus voor zoekmachineoptimalisatie handelingen die je buiten je website verricht.

Deze handelingen gebruik je in de teksten die je gaat schrijven voor je website.

We spreken nu over het vinden van de juiste 'keywords', sleutelwoorden dus.

Op deze keywords wil je gevonden worden in Google.

Dit is mijn eigen methode.

Sommige marketeers doen het in een andere volgorde of met andere tools.

Dit kan net zo goed werken, maar deze manier werkt voor mij heel lekker 😉

Long Tail Keywords

Long tail keywords zijn sinds 2019 veel belangrijker dan losse keywords.

De meeste keywords zijn al gebruikt en daar zitten veel grote bedrijven op met een aardig marketingbudget.

Dit heb je niet en je wil dan ook zeker niet met deze bedrijven concurreren.

Wat je dus wil doen is Long Tail Keywords zoeken waar je op gevonden wil gaan worden.

Een goed voorbeeld is dit artikel.

Ik wil namelijk gevonden worden op 'Wat is zoekmachineoptimalisatie'.

Hoe ik bij deze long tail keywords kom, leg ik je allemaal uit.

Google Trends

Als allereerst kies je een onderwerp waar je over wil gaan schrijven.

Om te kijken of dit onderwerp populair is, kunnen we naar Google Trends gaan.

Hier vul je je zoekwoord in en kan je zien of je onderwerp populair is en of er een stijgende lijn in zit.

Als de lijn daalt, kun je beter een ander onderwerp kiezen.

Daarnaast is het ook mogelijk om 2 onderwerpen te vergelijken.

Mijn tip is om dit te doen met synoniemen.

Dus bijvoorbeel SEO en Zoekmachineoptimalisatie.

Google Trends
Google Trends

Google Suggest

Je hebt nu je onderwerp gekozen.

We nemen nu even dit artikel weer als voorbeeld.

Ik wil gevonden worden op 'Wat is zoekmachineoptimalisatie'.

Het onderwerp waar ik de tekst over wilde schrijven was 'SEO'.

Tik dit maar eens in op Google.

Je krijgt super veel resultaten met dezelfde keywords.

Hier wil je niet mee gaan concurreren.

Dus je gaat verder zoeken.

Dit doe je in Google suggest.

Google suggest is de zoek optie van Google en laat alle populaire zoekopdrachten zien die te maken hebben met het woord wat je intikt.

Super handig en volledig gratis natuurlijk.

Google suggest
Google suggest

Dit is een hele goede en sterke manier om long tail keywords te vinden.

Zoals je ziet krijg je al een paar opties zoals 'seo betekenis' en 'seo economisch onderzoek'.

Helaas waren deze onderwerpen niet relevant voor mijn tekst, dus ga je verder zoeken.

Google Related

Dit verder zoeken doe ik graag met Google related.

Hier kun je resultaten vinden die mensen die Googlen op 'SEO' ook interessant vinden of die veel met het onderwerp te maken hebben.

Google related
Google related

Google related staat onderin de zoekopdrachten pagina.

Ook dit is dus wederom heel sterk en volledig gratis.

De opdrachten die Google laat zien zijn uitstekende keywords om teksten mee te schrijven.

Zoals je ziet zijn de zoekwoorden hier nog niet echt 'long tail'.

Dat komt doordat 'SEO' een afkorting is.

Als je 'zoekmachineoptimalisatie' invult, krijg je al betere resultaten.

SEMrush

SEMrush is een handige tool om de juiste keywords te vinden.

In deze tool kan je jouw gevonden keywords invullen om te kijken hoeveel keer mensen per maand naar dit keyword zoeken.

Je kan dit 10x per dag gratis doen, dus klik vooral niet teveel 😉

Wil je dit vaker doen, dan is het nodig om een account aan te maken.

Maar, met alleen Google related en Google suggest kom je al heel veel.

Daarnaast kun je ook gebruik maken van een andere keyword tool: KWfinder.

SEMrush
SEMrush

De volume is het aantal keer per maand.

Je kan dus zien dat er niet heel veel competitie is, want de moeilijkheidsgraad is 52% en dat er 1600 keer per maand gezocht wordt op wat is zoekmachineoptimalisatie?

KWfinder

Heb je nog niet genoeg resultaten na SEMrush?

Dan kan je dus ook nog gebruik maken van KWfinder.

Heel grappig om te zien is dat KWfinder goed inspeelt op de huidige vraag van long tail keywords:

KWfinder
KWfinder

Je ziet dat zij al aangeven dat je het beste kan zoeken naar long tail keywords.

Dit kan ik ook niet vaak genoeg blijven herhalen.

KWfinder werkt exact hetzelfde als SEMrush.

Ga het vooral proberen, dan leer je snel genoeg hoe het werkt.

Google Keyword Planner

Wat je ook kan doen om keywords te vinden is een Googlde Adsense account aanmaken zodat je kan zoeken in de Google Keyword Planner.

Vanuit dit account kan je relevante keywords vinden die je normaal gesproken gebruikt bij het maken van een advertentie.

Maarrr... deze keywords zijn net zo goed te gebruiken voor je teksten!

En volledig gratis 😉

Google Keyword Planner
Google Keyword Planner

On Page SEO

On page SEO zegt al wat het is.

Dit is zoekmachineoptimalisatie wat je direct op de pagina toe kan passen.

Hoe je dit kan doen leg ik je ook weer stap voor stap uit door middel van onderstaande alinea's.

Korte URL Slug (permalink)

Google is steeds meer gaan letten op de lengte van de permalinks en hoe relevant ze zijn.

Het belangrijkste is om je keyword(s) in ieder geval in je URL slug te zetten en deze zo kort mogelijk te maken. Als voorbeeld kunnen we even naar dit artikel kijken:

URL slug permalink zoekmachineoptimalisatie
URL Slug

Je ziet dat ik ervoor gekozen heb om 'wat is zoekmachineoptimalisatie' te verkleinen naar 'zoekmachineoptimalisatie'.

Dat komt omdat Google weinig waarde hecht aan 'wat is'.

Daarnaast heb ik ook SEO erin gezet, omdat ik daar toch heel veel over praat.

Zorg altijd voor relevantie op de pagina!

LSI Keywords

LSI staat voor Latent Semantic Indexing Keywords.

Dit zijn keywords die logischerwijs te maken hebben met jouw keyword.

De woorden die je kan vinden in Google related.

Gebruik deze woorden ook in je teksten dus.

Sterke Content

Dit is echt de belangrijkste als het gaan om SEO.

Google kijkt ontzettend goed naar de relevantie van je content.

Klopt je tekst wel bij je keywords, klopt de multimedia die je gebruikt hebt op je pagina en blijven mensen lang genoeg op je pagina?

Al deze aspecten zal Google gaan onderzoeken en je op gaan beoordelen.

Klopt alles en heb je sterke content, dan beloond Google je en stijg je in Google.

Neem dus de tijd voor het schrijven van een tekst of het maken van een pagina.

Goede SEO teksten schrijven kun je gelukkig ook leren.

Title Tag

Je title tag is ook heel belangrijk.

Je title tag is het eerste wat de mensen zien als ze je keyword in Google hebben ingetikt.

Het moet dus de aandacht trekken om zo bezoekers op je website te laten klikken.

Goede title tags bevatten een of meerdere van onderstaande eigenschappen:

  • Getallen
  • Tijdsgebonden elementen
  • Lengte
  • Synoniemen en variaties
  • Call-to-action
  • Belangrijkste verwijzende zoekwoorden
  • Vragen

Kijk naar de title tag van dit bericht:

Wat Is Zoekmachineoptimalisatie (SEO)? Leer Direct Hoe Je Het Toepast!

Je ziet dat ik gebruik maak van: Lengte, call-to-action, vragen en belangrijkste verwijzende zoekwoorden.

Ik zou er eventueel ook nog '2020' bij kunnen zetten.

Zo heb je een super sterke title tag.

Externe Links

Dit zijn linkjes van je website die je plaats op andere websites die relevant zijn aan het onderwerp van jouw website.

Dit kan je doen door bijvoorbeeld het schrijven van een gastblog.

Aan het einde van de gastblog kan je linken naar jouw pagina.

Deze blog schrijf je gratis voor de websitehouder.

In ruil voor de blog kan je linken naar je eigen website.

Google ziet dit als autoriteit en gaat je ook hier voor belonen.

Doe dit ook zeker!

Interne Links

Met interne links werkt het hetzelfde maar toch iets anders, haha 😉

Je schrijft content op je eigen pagina waarbij je linkt naar pagina's binnen je eigen website.

Als ik hier bijvoorbeeld schrijf over affiliate marketing, kan ik dus linken naar een artikel over affiliate marketing.

Deze interne links zorgen voor een 'spinnenweb' effect en maken van je website een echte autoriteit website.

Vergeet dit niet te doen!

Een goede manier om dit te bereiken is door het maken van een kennisbank.

Als je wil weten hoe dat in elkaar zit, kan je de kennisbank van deze website bekijken.

Snelheid Van Je Website

De snelheid van je website is iets wat de laatste tijd steeds belangrijker wordt voor Google.

Dit kun je bereiken door het nemen van een goede webhost en bijvoorbeeld je afbeeldingen te verkleinen.

De snelheid van je website kun je hier checken.

Mobiele Versie

Tegenwoordig wordt er meer in Google gezocht via mobiel dan via de computer.

Google hecht dan ook veel waarde aan een website die goed geschikt is voor je mobiel.

Dit kun je makkelijk zelf testen door op je telefoon naar je website te gaan.

Doet de website het niet goed?

Kijk dan eens naar een ander thema bijvoorbeeld.

Multimedia

Google vind het heel leuk als er gebruik wordt gemaakt van verschillende, relevante, multimedia.

Dit kan dus via YouTube, een podcast, afbeeldingen GIF'S etc.

Wees creatief, Google hecht meer waarde aan afbeeldingen die zelf gemaakt of bewerkt zijn.

Yoast Plug-In

Als allerlaatste wil ik je mee geven dat er altijd handige plug-ins of apps zijn die je verder kunnen helpen.

De Yoast plug-in is voor WordPress.

Deze gebruik ik zelf ook.

Het is ontzettend handig om nog even een laatste SEO check mee te doen.

Dit zie je bijvoorbeeld allemaal in Yoast:

Yoast zoekmachineoptimalisatie
Yoast plug-in

De fouten en verbeterpunten kun je dus aanpassen om zo je bericht te optimaliseren.

Volledig gratis te downloaden in WordPress!

Er Zitten Mensen Achter!

Onthoud ten alle tijde dat er altijd mensen zitten achter een klik.

Deze mensen willen graag dingen lezen en zien die ook daadwerkelijk geschreven of gemaakt zijn voor hun.

En dus niet voor Google.

Uiteraard is het belangrijk om rekening te houden met alles wat je hierboven hebt kunnen vinden.

Maar je moet goed beseffen dat je ook echt heel natuurlijk moet schrijven.

En dus niet extreem gaat optimaliseren.

Als het niet past of kan, doe het dan niet.

Hou het menselijk. Uiteindelijk win je daar altijd mee!

Tonny Loorbach is hier een goed voorbeeld van.

Met zijn IMU.nl let hij nooit op SEO. En hij is de SEO expert!

Dit komt natuurlijk, omdat het deels vanzelf gaat.

Maar een punt dat hij altijd aanhaalt is om natuurlijk te schrijven.

Wanneer Pas Je Zoekmachineoptimalisatie Toe?

Zoekmachineoptimalisatie gebruik je als je organische bezoekers naar je website wil krijgen.

Je betaald hier dus geen enkele cent voor, mits je de SEO zelf doet.

SEO wordt het meest gebruikt op affiliate websites en e-commerce webshops.

Wil je ook daadwerkelijk geld verdienen met je website?

Ontdek dan welke mogelijkheden er allemaal zijn.

Lees mijn online geld verdienen gids.

Daarnaast kun je mijn volledig gratis e-book online geld verdienen downloaden!

About the author

Hi, Jaco hier! Ik verdien mijn inkomen met het internet. Met mijn ervaring en passie voor marketing en economie wil ik zoveel mogelijk mensen helpen om hetzelfde te bereiken. Inmiddels heb ik al een aantal jaar ervaring op dit gebied en durf ik mij hier wel een expert in te noemen.

dit vind je misschien ook leuk:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}