Het is geen geheim dat een goede betaalpagina het salesproces kan maken of kraken.
Daarom is het enorm belangrijk om zelf een betaalpagina te maken die maximaal geoptimaliseerd is.
In de praktijk blijkt dit toch erg lastig voor de gemiddelde ondernemer die niet veel afweet van de conversietechnieken die vandaag de dag gebruikt worden.
Het probleem is alleen dat als jij deze technieken niet toepast, je concurrent dit waarschijnlijk wel doet.
Hierdoor verlies je klanten en sales en zul je uiteindelijk lagere omzetten draaien.
Kortom: een betaalpagina zelf maken is waarschijnlijk een van de belangrijkste aspecten van je business.
In dit artikel help ik je aan de hand van 15 tips en een stappenplan om de perfecte betaalpagina te bouwen!
Het Belang Van Een Goede Betaalpagina
Goede betaalpagina's zorgen ervoor dat je conversiepercentage aanzienlijk omhoog gaat.
Daarnaast kun je de gemiddelde orderwaarde ook nog eens opkrikken als je dit op de juiste manier doet.
Als je ijzersterke betaalpagina's maakt betekent dit dus eigenlijk dat je ook een veel betere business krijgt.
In dit artikel lees je eerst de 15 tips om een conversie geoptimaliseerde betaalpagina te maken.
Daarna gaan we aan de slag met het daadwerkelijk maken van die betaalpagina. Moeilijk is het absoluut niet, maar je moet je aandacht er wel even bijhouden!
De #15 Tips Om Een Conversie Geoptimaliseerde Betaalpagina Te Maken
Er zijn een aantal punten erg belangrijk bij het maken van een betaalpagina. Het kleinste foutje kan er namelijk al voor zorgen dat de conversie een stuk minder wordt.
Met deze 15 tips weet je zeker dat je er klaar voor bent.
Tip #1: Elimineer afleiding
Bij het maken van een goede betaalpagina is het belangrijk dat je afleiding elimineert.
Tegenwoordig zijn we ontzettend snel afgeleid en hebben wij een kortere aandachtspan dan een goudvis.
Als je op je betaalpagina knoppen naar bijvoorbeeld je Instagram of YouTube kanaal plaatst, dan kan het zomaar zijn dat je hier een percentage bezoekers aan kwijtraakt.
Jij en ik weten allebei hoe het gaat als we op Instagram of YouTube terecht komen. Voor je het weet zit je vreemde kattenfilmpjes te kijken en weet je niet meer hoe je hier terecht gekomen bent.
Daar gaat je nieuwe klant en dus ook de betaling. Zonde en niet nodig. Zorg dus dat de knop ''betalen'' de enige knop is waar ze op kunnen klikken.
Tip #2: Zorg voor vertrouwen
Veel betaalproviders bieden een betaalpagina aan op een door hen gehosten pagina. Hier kun je niks aan veranderen.
De bezoeker komt nu in een compleet nieuwe omgeving waar zij niks terugziet van jouw website of bedrijf.
Het is dus heel erg belangrijk dat je een betaalpagina maakt waar jouw logo en gegevens op te zien zijn.
Als nieuwe potentiële klanten ook maar een klein beetje wantrouwen hebben dan zullen ze de betaling stoppen en de pagina wegklikken.
Dat is waarom ik gebruik maak van Plug & Pay, hier kun je alles zelf customizen.
Tip #3: Wees duidelijk in wat de koper krijgt
Het is belangrijk dat er geen onzekerheid ontstaan bij de koper. Als zij niet zeker weet wat ze kan verwachten na aanschaf dan ontstaat er twijfel.
Twijfel tijdens een betaalproces zorgt er heel vaak voor dat de bezoeker de betaling afkapt en niet meer terugkomt.
Zorg voor visueel beeld dat de klant direct ziet waar zij voor betaald. Vervolgens kun je dit nog even bevestigen met een kleine opsomming.
Tip #4: Jij bent de beste keus
Er zijn genoeg mensen die standaard twijfelen. Bij de een doet geld uitgeven meer pijn dan bij de ander.
Je zult ook wat aandacht moeten besteden aan deze twijfelaars. Plaats daarom op de betaalpagina een aantal sterke punten waarom zij juist bij jou moeten kopen.
Welk probleem lost het op? Welke pijn neemt het weg? Benadruk dit nog even op de betaalpagina.
Tip #5: De mogelijkheid tot contact
Plaats jouw contactgegevens in het zicht. Wellicht twijfelt de klant en wil zij eerst nog wat meer informatie van jou.
Sommige klanten nemen simpelweg contact op om te kijken of het allemaal ''wel echt is''.
Het internet bestaat nu al voor lange tijd en voor de meeste mensen is het heel normaal geworden om hier te bestellen, maar toch is er een selecte groep die dit nog niet helemaal vertrouwd!
Tip #6: Social proof
Mensen laten jouw mening en ervaring voor zo'n 8% mee wegen in de beslissing tot aankoop.
Ervaringen van eerdere betalende klanten nemen we gemiddeld voor zo'n 14% mee in onze aankoopbeslissing.
Social proof is daarom rete belangrijk bij een betaalproces. Plaats dus testimonials en ervaringen van andere klanten op de betaalpagina.
Uiteraard wil je hier enkel goede ervaringen hebben staan. Je wil de bezoeker tenslotte overtuigen en het laatste zetje geven.
Bij de checkout van Plug & Pay zie je dit element ook mooi terugkomen:

Tip #6: Vertrouwen is enorm belangrijk
De klant moet in een klap kunnen zien met wie je samenwerkt op de betaalpagina. En natuurlijk moeten dit bekende namen zijn.
Plaats de logo's van de bedrijven waarmee je samenwerkt op de betaalpagina. Denk aan de betaalprovider of aan een extern bedrijf dat jouw reviews verzameld.
Iedereen waar je mee samenwerkt op die pagina. Zet ze erop!
Tip #7: Wees je eigen grootste fan
Als het goed is dan ben je zelf een van de grootste fans van je eigen product. You love what you made, right?
Misschien ben je ook enorm trots op wat je aanbiedt. Een garantie op succes, een lange garantietermijn, een proefperiode, enz.
Laat dit ook duidelijk merken op de betaalpagina. Hierdoor verlaag je de drempel voor de bezoeker waardoor zij eerder tot koop over za gaan.
Tip #8: Geef alle mogelijke betaalopties
Tegenwoordig kunnen we betalen met ontzettend veel betaalmethodes. In de toekomst komen er zeker nog meer aan, zoals crypto bijvoorbeeld.
Omdat er zo veel methodes zijn, zijn er ook veel mensen die met verschillende methodes betalen.
Om ervoor te zorgen dat alle bezoekers op hun gemak zijn, is het van belang dat je zo veel mogelijk betaalopties toevoegd.
In Nederland betaald bijna iedereen met iDeal, maar in België bijvoorbeeld met MisterCash en in Amerika met creditcard of PayPal.
Hoe dan ook: voeg zo veel mogelijk opties toe aan je betaalpagina!

Tip #9: Voeg verschillende betaalmogelijkheden toe
En nee, hier bedoel ik niet hetzelfde mee als stap 8.
In dit geval bedoel ik bijvoorbeeld:
- Eenmalige betaling
- Betaling in 3 termijnen
- Betaling in 5 termijnen
- Maandelijkse afbetaling
Voeg zo veel mogelijk opties toe om zo veel mogelijk mensen tevreden te houden en hun favoriete betaalmethode te laten kiezen.
Tip #10: Voeg upsells of kassakoopjes toe
Een hele slimme techniek om de gemiddelde orderwaarde van je bestellingen te verhogen is het toevoegen van een 1-click upsell.
Dit betekent dat mensen met 1 klik, bijvoorbeeld door iets aan te vinken, nog een extra product mee kunnen bestellen.
Voorbeeld: Je verkoopt een fysiek boek voor 20,- euro. Op de betaalpagina kun je ervoor kiezen om ook het digitale boek te krijgen, zodat je direct kunt gaan lezen. Dit voor 5,- euro extra.
Nu lijkt dat niet veel, maar als je 1000 orders per maand hebt waar 200 mensen ervoor kiezen om het vinkje aan te vinken dan heb je €1.000,- euro extra per maand.
Wederom zie je hier een goed voorbeeld van op een van de betaalpagina's van de IMU, namelijk van de Online Marketing Tornado.
In het omlijnd vierkantje zie je de upsell. Met de pijlen heb ik overigens de andere genoemde elementen nog eens duidelijk gemaakt.

Tip #11: Volg mensen op die de betaling niet afronden
Een van de beste technieken om meer te halen uit je business is om mensen op te volgen die hun betaling niet afgemaakt hebben.
Zij staan dus echt op het randje, maar hebben uiteindelijk het product niet gekocht. Wellicht kregen ze een whatsappje waardoor ze afgeleid raakten.
Misschien belde er iemand aan waardoor ze het vervolgens vergeten zijn. Dit kan allerlei oorzaken hebben.
Als jij ze vervolgens opvolgd met een mailtje als ''rond je betaling af (naam)!'' dan is er een groot percentage dat hun betaling alsnog gaat voltooien.
Nu kun je de laatste paar tips eigenlijk alleen en het beste met een betaalpagina software als Plug & Pay doen.
Tip: hier kun je 14 dagen lang plug & pay gratis proberen!
Een Betaalpagina Met Mollie Integreren?
Aan de hand van bovenstaande tips weet ik zeker dat je een echte killer betaalpagina kan gaan maken.
Het is echter wel belangrijk dat je deze betaalpagina koppelt aan Mollie. Mollie payments is de grootste online betaalprovider van Nederland.
Zij zorgen ervoor dat er betaald kan worden met bijvoorbeeld: iDeal, MisterCash, creditcard, Afterpay etc.
Ze regelen de zaken en betalingen met de bank. Dus betaalpagina software is 1 en de betaalprovider is 2.
Nu is Mollie gratis. Hier kun je een account aanmaken. Zij nemen echter wel een klein percentage per transactie.
Plug & Pay is de betaalpagina software die de meeste ondernemers in Nederland gebruiken voor hun betaalpagina's. Ik ook op meerdere websites en het werkt heerlijk.
Mollie kun je met een simpele API-sleutel integreren met Plug & Pay.
Hierdoor hoef je alleen nog een template van een betaalpagina te kiezen, deze wat aan te passen naar eigen voorkeur en online te plaatsen.
Super simpel en enorm aan te raden. Hieronder help ik je bij het opzetten van zo'n betaalpagina.

De #6 Stappen Om Zelf Een Betaalpagina Te Maken
Je kunt in principe aan de hand van 6 simpele stappen een betaalpagina maken en online zetten.
Hieronder vind je mijn stappenplan om zelf een betaalpagina te maken.
Stap #1: Maak een gratis account aan bij Plug & Pay
Je kunt een gratis account aanmaken bij Plug & Pay voor 14 dagen. Ik adviseer je echt om dit te doen.
Sinds ik gebruik maak van deze pagina's is mijn conversiepercentage met ruim 5% verhoogd. Dit is bizar en levert mooie resultaten op, op jaarbasis.
Het is het dus absoluut waard om op zijn minst te proberen!
Maak een gratis 14-daagse account aan!
Stap #2: Registreer je bij Mollie
Als eerste moet je een account aanmaken bij de betaalprovider. Hier kun je geen betaalpagina's mee maken.
Maar zoals gezegd regelen zij de betalingen op de achtergrond. Betaalpagina zelf zijn de ''voorkant'' die ervoor moeten zorgen dat je een hoge conversie behaalt.
Maak een account aan bij Mollie (gratis).
Stap 3: Maak de koppeling tussen beide software
Nu moet je de software koppelen om ervoor te zorgen dat je ook daadwerkelijk betalingen kunt gaan ontvangen.
Martijn van Tongeren legt in deze video haarfijn uit hoe je dit moet doen.
Het is absoluut niet lastig, maar het moet wel even gedaan worden!
Stap 4: Kies een template
Je kunt nu al aan de slag gaan en geld gaan verdienen. Kies een van de templates binnen Plug & Pay door naar ''checkouts'' te navigeren en hier een template te kiezen.
Kies wel een template die bij jouw onderneming past.
Stap #5: Pas aan op eigen wensen
Je kunt het template zelf nog aanpassen naar eigen wensen.
Nu kun je bijvooreeld upsells of kassakoopjes toevoegen aan de betaalpagina. Daarnaast kun je ook de tips die je eerder in dit artikel gekregen hebt toepassen.
Stap #6: Ga live
Als je betaalpagina af is dan kun je simpelweg een URL ophalen van deze pagina. Vervolgens kun je deze overal aan toevoegen.
Onder knoppen met ''Bestellen'' bijvoorbeeld. Vervolgens komt de klant op deze betaalpagina uit.
Tegenwoordig heb ik in 5 minuten een nieuwe betaalpagina gemaakt met Plug & Pay.
Lees mijn Plug & Pay review eens voor meer informatie en ervaringen van mij met dit product!
Kan Ik Deze Betaalpagina Ook Voor Mijn Webshop Gebruiken?
Yes! Plug & Pay is simpelweg betaalpagina software. Deze kun je voor je bedrijfswebsite gebruiken, je blog, maar ook zeker voor je webshop.
Sterker nog: veel e-commerce en dropship grootheden (zoals Joshua Kaats) gebruiken deze software ook!
Door de koppeling met Mollie is het ook super eenvoudig te gebruiken. Wat super tof is aan plug & pay en wat heel handig is voor je webshop is de mogelijkheid tot 1-click upsells.
Hierdoor ga je aanzienlijk meer verdienen en dat alleen door het toevoegen van een simpele upsell!
Hieronder zie je in een kort fragment hoe dit proces dan gaat voor de klant.
TIP: Heb je nog geen website gemaakt? Lees dan ook: zelf een website maken? Of bekijk het artikel: met welk programma kun je een website maken eens!
Zelf Een Betaalpagina Maken Conclusie
Zelf een betaalpagina maken met de hand of met WordPress is niet mogelijk en tevens ook niet aan te raden.
De betaalpagina is de belangrijkste pagina van je hele business. Je wil er dus voor zorgen dat deze optimaal is en een hoog conversiepercentage oplevert.
Je weet nu wat er voor nodig is om dit ook voor elkaar te krijgen. Pas de tips toe en gebruik betaalpagina software om je pagina's te bouwen.
Plug & Pay is veruit mijn favoriet vanwegen het gemak, de eenvoud en de lage kosten!