september 20, 2019

Social Media Marketing Bureau (SMMB) Starten? De #8 Stappen!

by Jaco

2020, het jaar van de internetbusinessmodellen.

Een Social Media Marketing Bureau is een van de laatste modellen dat om de hoek is komen kijken.

Voor veel mensen is dit een hele interessante optie.

In dit artikel leer je wat een SMMB is en hoe je deze eenvoudig kunt starten.

Na het lezen stel je dus niks meer uit en ga je direct aan de slag.

Wat Is Een Social Media Marketing Bureau?

Een Social Media Marketing Bureau is heel simpel.

Het is een bedrijf(je) dat de social media marketing kant van een bedrijf op zich neemt.

Het is dus de bedoeling da bedrijven dit 'uitbesteden' aan de eigenaar van een Social Media Marketing Bureau.

Dit kan je natuurlijk zo groot maken als je zelf zou willen.

Hoe meer geld je verdient, hoe meer mogelijkheden er zijn voor jouw SMMB.

Je kunt namelijk mensen in gaan huren om ze hetzelfde te leren om zo een groot bedrijf te worden.

Een SMMB vergt hooguit 2 uurtjes per dag.

Het enige wat je hoeft te doen is je campagnes beheren, opschalen waar nodig en nieuwe campagnes starten.

Iedereen die overweg kan met social media kan dit werk doen.

Het is ook ideaal werk, omdat je het vanuit elke uithoek van de wereld kunt doen.

Mits je natuurlijk klanten hebt.

Bovendien kan je in die landen ook bedrijven zoeken enz.!

Tal van mogelijkheden dus.

Je bent nieuwsgierig naar het starten van een SMMB, anders ben je dit artikel nu niet aan het lezen, toch?

Hoe je een SMMB eenvoudig kan starten, leg ik je uit met de volgende 8 stappen.

Wat Heb Je Nodig Om Een SMMB Te Starten?

Social Media Marketing Bureau Starten

Een Social Media Marketing Bureau starten is relatief eenvoudig als je het vergelijkt met een 'gewone' onderneming.

Normaal gesproken heb je toch een aanzienlijk startkapitaal nodig om een bedrijf van de grond te krijgen.

Zoals je waarschijnlijk wel gemerkt hebt, is dat in het geval van een SMMB niet nodig.

Je betaald eenmalig €50,00 voor het inschrijven bij de Kamer van Koophandel en dan ben je eigenlijk good to go.

Natuurlijk is het handig om een klein startkapitaal te hebben.

De Facebook ads zijn niet gratis namelijk.

Je kunt klanten wel vragen of ze je eenmalig vooruit willen betalen, maar dit schept meestal niet zo veel vertrouwen.

Met dit geld kun je dan je Facebook ads runnen.

Mijn advies is, om dit gewoon met je eigen budget te doen.

Dit komt een stuk professioneler over.

Hieronder staan de 8 stappen om een Social Media Marketing Bureau te starten.

Lees ook: hoe start je een social media marketing agency?

Stap #1 - Bedrijfsplan Maken

Als je begint met een onderneming is het super waardevol om een bedrijfsplan te maken. Dit plan is als het ware de blauwdruk van je bedrijf.

Natuurlijk is dit onderweg nog aan te passen, maar dit bepaald wel je koers.

Zet alles op papier, of in de computer.

Je budget, de mensen die je nodig hebt, wat je per dag gaat doen, alles.

Alles waar je aan kunt denken haal je uit je hoofd en zet je op papier.

Met deze informatie ga je een zo goed mogelijke bedrijfsplan maken.

Als dit in orde is, gaan we door met stap 2.

Bedrijfsplan maken

Stap #2 - Inschrijven KvK

Inschrijven bij het KvK is belangrijk als je meer dan €2.000,- euro gaat verdienen.

Doe dit gewoon gelijk, dan hoef je hier niet meer aan te denken.

1 klant kan namelijk al €2.000,- euro in het laatje brengen.

Het KvK kost eenmalig €50,00 euro.

Verzin een goede bedrijfsnaam en vul alvast het online formulier in op de website van de Kamer van Koophandel.

Het enige wat je dan nog hoeft te doen bij het KvK is je handtekening zetten en je hebt je eigen bedrijf!

Stap #3 - Sales Pitch

Je hebt nu een bedrijfsplan en bent ingeschreven bij het KvK.

Wat je nu gaat doen is het bedenken van een goede sales pitch.

Tijdens een sales pitch ga je jouw klanten overtuigen van de waarde die jij kan toevoegen aan het bedrijf van de klant.

Denk hier dus goed over na en speel in op emoties.

Laat ze weten waarom ze het product echt nodig hebben en wat er kan gebeuren als ze het niet kopen.

Zet het op papier en leer het uit je hoofd als je liever niet 'freestyled'.

Ben je iemand die het graag uit zijn hoof doet?

Dan kan je alleen een aantal steekwoorden op papier zetten.

sales pitch

Stap #4 - Klanten Zoeken

Je hebt nu een goede sales pitch.

Tijd om klanten te gaan zoeken.

De beste manier om in het begin klanten te gaan zoeken, is door lokale bedrijven te vinden die nog niet actief zijn op social media.

Dit kan je heel makkelijk checken door even te Googelen.

Je sportschool bijvoorbeeld.

Hier ga je je sales pitch houden en ze overtuigen van jouw diensten en wat het voor toegevoegde waarde kan geven.

Twijfelen ze nog aan het einde? Haal dan je prijs omlaag.

Je begint net. Het is belangrijk om ervaring om te doen en naam te bouwen.

Als je dit aan het begin voor minder of zelfs geen geld moet doen, dan doe je dat. Super belangrijk!

Stap #5 - Facebook Ads

Heel leuk een Social Media Marketing Bureau starten, maar hoe gaat het promoten dan in zijn werk?

Dit ga je met Facebook Business Manager doen.

Facebook is momenteel het platform dat het meeste geld oplevert.

Bovendien kan je promotie op Facebook direct op Instagram delen.

Zo bereik je echt het maximaal aantal mensen.

De bedrijven die niet aan social media marketing deden en nu wel dankzij jou, gaan echt een enorm verschil merken.

In plaats van 5 nieuwe aanmelding voor de sportschool per maand, zijn dit er 25 bijvoorbeeld.

Bedrijven zijn echt bereid om hier goed geld voor te betalen.

Hou dat in gedachte 😉

Business manager Social media marketing bureau
Facebook Business Manager

Stap #6 - Opschalen

Je bent nu bezig met het runnen van Facebook campagnes.

Je draait meerdere campagnes voor een bedrijf om te kijken wat goed werkt.

Werkt 1 advertentie heel goed?

Dan pak je die en ga je die volledig opschalen.

Heel het budget voor dat bedrijf gaat in die advertentie.

Zo bereik je de meeste mensen.

Stap #7 - Evalueren + Meeting

Na een maand heb je een goed overzicht van de resultaten.

Deze resultaten zijn ook heel interessant voor het bedrijf.

Ze willen namelijk wel weten of ze wel waarde halen uit het geld dat ze jou betalen.

Na de eerste maand is het dus verstandig om een meeting met het bedrijf te houden.

Zo kan je jouw voortgang laten zien en weten ze dat ze een goede investering gedaan hebben.

Dit kan je daarna elke 3 maanden doen.

Zo onderhoud je goed contact met je klanten, vergeet dit niet!

Stap #8 - Herhalen

Dit was het proces van 1 klant.

Zoals je weet kan 1 klant 2 a 3 duizend euro in het laatje brengen.

Maak het sommetje maar als je 5 klanten hebt.

Ga het proces dus weer herhalen voor nieuwe klanten.

Zet de hele campagne op en kijk steeds hoeveel meer je nog aankan.

Bij dit limiet stop je en ga je de campagnes runnen vanuit je strandstoel in Ibiza 😉

Blijf Je Concurrenten Voor!

Uiteindelijk weet ik uit eigen ervaring dat het heel lastig is om zelf maar iets te gaan doen.

Je gaat heel, heel vaak op je bek en dit gaat je veel tijd en geld kosten.

Neem dit van mij aan alsjeblieft.

Ik adviseer altijd om te investeren in een goede mentor.

Iemand die het pad al heeft bewandeld die jij ook wil gaan bewandelen.

Dan is het simpelweg gewoon doen wat hij/zij doet.

Zo makkelijk klinkt het en zo makkelijk is het.

Daarom raad ik aan dat je mijn SMMB Masterclass review eens leest.

Dit is de cursus van Boyd Hoek. Hierdoor ben ik super succesvol geworden.

Ik laat de volledige cursus aan je zien.

Ondertussen kun je je ook vast inschrijven voor de gratis smmb training.

corne marchand auteur

Corné Marchand

Auteur

Hey! Als bezoeker van De Geldwolf krijg je toegang tot de gratis SMMB training van Boyd Hoek. In deze training leer je de basis van social media marketing, verteld hij je wat meer over de cursus zelf en krijg je een mooie aanbieding. Zeker een aanrader, ook al is het alleen voor de info!

SMMB Starten

9.5

SMMB Starten

9.0/10

Mogelijkheden

10.0/10
About the author

Hi, Jaco hier!

Ik verdien mijn inkomen met het internet. Met mijn ervaring en passie voor marketing en economie wil ik zoveel mogelijk mensen helpen om hetzelfde te bereiken. Inmiddels heb ik al een aantal jaar ervaring op dit gebied en durf ik mij hier wel een expert in te noemen.

dit vind je misschien ook leuk:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}