juni 21, 2020

In #11 Stappen Direct De Perfecte Landingspagina Maken?

by Jaco

Een goede landingspagina kan je onderneming maken of kraken.

Je kunt nog zo veel bezoekers hebben, maar als deze bezoekers net zo snel weg zijn als ze gekomen zijn dan heb je hier natuurlijk helemaal niks aan.

Zeker als je adverteert met een landingspagina die niet geoptimaliseerd is dan kun je net zo goed je geld verbranden.

In dit artikel leer je hoe je een goede landingspagina kunt maken

Ik laat je enkele voorbeelden zien, vertel je waar een goede landingspagina aan moet voldoen en welke elementen er allemaal bij komen kijken die je conversiepercentage kunnen verhogen.

Wat Is Een Landingspagina?

Laten we eerst even beginnen bij het begin, want wat is een landingspagina nu precies?

Een landingspagina is simpelweg een pagina waar mensen op terechtkomen (landen) als ze op een website komen.

In principe is deze pagina dus ook een landingspagina, eigenlijk zelfs elke pagina.

De landingspagina waar we het in dit geval over hebben is echter een ander soort landingspagina. Dit is namelijk een pagina met maar 1 doel en waar je dus ook maar 1 actie kunt uitvoeren.

Je wil dus dat de bezoeker van deze pagina overgaat tot conversie. Dit kan zijn het downloaden van je gratis e-book (en dus inschrijven voor je mailinglijst) of het kopen van een product.

Heb je wel eens op een advertentie geklikt? In de meeste gevallen kom je daarna uit op een landingspagina.

Wat de meeste landingspagina's zo geniaal maken is dat de hele pagina ingericht is om het gedrag van de bezoeker te sturen. 

En wel zo te sturen dat hij/zij overgaat tot conversie. Het verbeteren van de punten om je conversie te verhogen noemen we ook wel ''conversieoptimalisatie''.

Hoe werkt een landingspagina?

Op een landingspagina ''landen'' bezoekers vanuit bijvoorbeeld advertenties of Google.

Op deze pagina staat kort een krachtig welke problemen jij op kunt lossen voor de bezoeker.

Vervolgens kan de bezoeker kiezen voor 2 dingen. De pagina verlaten of overgaan tot conversie. Dit is vaak het inschrijven voor een mailinglijst om vervolgens later op te volgen en producten aan te verkopen.

Voorbeeld van een goede landingspagina

Zie hieronder een voorbeeld van een landingspagina:

voorbeeld-landingspagina.PNG

Zoals uitgelegd zie je dat je hier maar 1 ding kunt doen en dat is klikken op downloaden.

Het doel van deze landingspagina is natuurlijk meer leads verzamelen. Zo heb je verschillende vormen van landingspagina's.

Neem bijvoorbeeld onderstaand voorbeeld. Dit is een landingspagina van een cursus. Hier staat een video met ook maar 1 handeling die uitgevoerd kan worden: klikken op de blauwe knop.

landingspagina-voorbeeld.PNG

Waar Gebruik Je Een Landingspagina Voor?

Een landingspagina kun je in principe voor alles gebruiken. Maar over het algemeen worden dit soort pagina's ingezet om meer leads te verzamelen.

Leads die vervolgens in een funnel gaan waar dan weer producten aan verkocht worden.

Het kan ook zo zijn dat er direct een product verkocht wordt. Echter kopen mensen vaak pas bij het 7e contactmoment.

Je zou een landingspagina dan wel naar een klant kunnen sturen als je al langer contact hebt.

Denk aan bijvoorbeeld de 7e mail met een autoresponder. Dit kun je weer heel simpel maken met bijvoorbeeld GetResponse.

Lees ook: gratis e-mailmarketing cursus les 3: een autoresponder maken

Welke Software Moet Ik Gebruiken?

Je hebt natuurlijk wel software nodig als je een landingspagina gaat maken.

Hiervoor kun je in principe kiezen uit twee mogelijkheden:

  1. LeadPages
  2. Phoenix

Als je al een website hebt gemaakt met bijvoorbeeld WordPress of een ander systeem dan kun je aan de slag gaan met LeadPages.

Dit is software dat speciaal gericht is voor het maken van landingspagina's. Deze software is in mijn optiek de beste die je kunt krijgen.

Om het even voor je te vergelijken: ik vind het beter dan clickfunnels. En daarnaast kost het niet zo veel.

Een andere optie is het werken met Phoenix. Phoenix is website software waarmee je dus volledige websites kunt bouwen, maar ook landingspagina's en nog veel en veel meer.

Het is Nederlandse software en werkt enorm prettig. Laatst schreef ik een Phoenix review om mijn ervaring hiermee te delen.

Als je nog geen website hebt dan raad ik je aan om aan de slag te gaan met Phoenix. Je kunt dit 2 weken lang gratis proberen!

Waar Moet Een Goede Landingspagina Aan Voldoen?

Je kent nu het principe van een landingspagina. Dan kunnen we nu wat dieper op de stof ingaan en dus echt aan de slag gaan met het maken van de perfecte landingspagina.

Heb je überhaupt nog geen website? Lees dan: Zelf een website maken en automatisch hoger scoren in Google?

Het is niet perse nodig om een website te hebben. Je kunt ook alleen een landingspagina maken, maar dit schept vaak weinig vertrouwen.

#1 - Een sterke en duidelijke headline

Het eerste wat de bezoeker ziet als hij op jouw landingspagina komt is de headline.

Je moet er dus voor zorgen dat deze headline direct de aandacht van de bezoeker pakt. Hij moet duidelijk zijn en vertellen waar de pagina over gaat.

Voorbeeld van een slechte headline: ''op de pagina vind je meer informatie over het maken van een landingspagina''

Voorbeeld van een goede headline: ''Met Deze #5 Simpele Stappen Maak Je DIRECT Een Perfecte Landingspagina!''

#2 - Mobile friendly

Tegenwoordig worden er meer zoekopdrachten met een smartphone gedaan dan met een computer of laptop.

Het is dus belangrijk dat je landingspagina's geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik.

Software als LeadPages of Phoenix regelen dit beide al voor je.

landingspagina-maken-mobile-friendly

#3 - Duidelijke call-to-action knop

De call-to-action knop is eigenlijk het belangrijkste element van je hele pagina. Je wil dat de bezoeker hier op gaat klikken.

Maak een goed zichtbare call-to-action knop die direct opvalt. Dit kun je wederom simpel doen met de genoemde software, maar dat is inmiddels duidelijk.

Zorg er ook voor dat de tekst op de knop uitnodigt. Dus niet: ''klik hier'' maar iets als ''Bekijk De Tijdelijke Kortingsactie''.

Niet alleen zorg je ervoor dat de knop zo beter zichtbaar is, maar ook de schaarste die je creëert door te spelen met de tijd zorgt ervoor dat de bezoeker sneller zal klikken.

Verder doet een groene kleur het vaker wat beter dan een rode kleur, maar niet in alle gevallen. Ik kan je aanraden om hier wat mee te spelen en testen wat beter werkt.

#4 - Laadsnelheid

De gemiddelde bezoeker verlaat een pagina al na 2,5 seconde als deze niet laad. 

Duurt het langer om jouw landingspagina te laden, dan zullen de meeste bezoekers dus weggaan.

Gebruik een snelle hosting en zet niet te veel onzin op je landingspagina. Zo zorg je ervoor dat deze snel laad.

LeadPages en Phoenix hosten beide de pagina's zelf. Dit zijn razendsnelle hosts waardoor je je ook hier geen zorgen over hoeft te maken!

Running Out Waiting GIF by General Hospital

#5 - Maak de inhoud scanbaar

Wij mensen hebben vaak geen zin om een volledige pagina te moeten lezen om te begrijpen waar de pagina over gaat.

Dan zijn we eerder geneigd om de pagina weg te klikken dan het daadwerkelijk te lezen.

Het is belangrijk dat je jouw landingspagina scanbaar maakt. De bezoeker moet direct kunnen zien waar het over gaat en wat hij kan doen op deze specifieke pagina.

Wees duidelijk en zorg voor een nette landingspagina zonder afleidingen.

#6 - Toon reviews en USP's

Als we iets gaan kopen dan hechten we altijd enorm veel waarde aan de mening en ervaring van andere mensen.

Iedereen doet dit, jij ook. Wat is bijvoorbeeld een van de eerste dingen die je gaat doen als je een appartement hebt gevonden voor de vakantie die je gepland hebt?

Juist, je gaat direct kijken naar de reviews en ervaringen.

Deze meningen en ervaringen van andere mensen kunnen voor een fijn gevoel zorgen. Zij hebben het product gekocht en zijn er tevreden mee, dus dan schep je direct een band van vertrouwen.

Als je dit goed combineert met het belichten van de USP's van het product dan heb je een gouden combinatie.

#7 - Zorg dat de bezoeker maar 1 ding kan doen

Het belangrijkste aan deze pagina is de bezoeker over laten gaan tot conversie. Dit heb ik nu meerdere malen benoemd dus dat moge duidelijk zijn.

Plaats dus 1 grote opvallende call-to-action knop op deze pagina.

Maak je een lange pagina dan kun je meer knoppen maken, maar wel met hetzelfde doel. Als je de bezoeker opties gaat geven dan is je conversieratio meestal een stuk lager.

Copywriting Is Erg Belangrijk

Nu je een idee hebt van hoe een goede landingspagina eruit moet zien kun je aan de slag gaan met de ''body'' oftewel de tekst op de pagina die de bezoeker moet doen overtuigen van jou en je product.

Om je hier zo goed mogelijk te helpen, heb ik de belangrijkste punten even voor je op papier gezet.

Mocht je vragen hebben, over wat dan ook, stel ze dan zeker even onder dit artikel!

#8 - Verkoop oplossingen, geen producten

Wat een hele hoop verkopers vandaag de dag nog steeds fout doen is het verkopen van het product zelf.

Ze beschrijven het product en benoemen de goede kanten hiervan. Dit is prima om te doen, maar niet als ''verkooppraatje''.

Wat je wil doen is het verkopen van de oplossing. Wat doet het product voor de koper, welke problemen lost het op en waarom moet je dit product echt kopen.

Als de bezoeker uiteindelijk geïnteresseerd is dan zoekt hij zelf wel naar de specificaties van het product. 

Heel belangrijk om dus oplossingen te verkopen en niet de producten zelf!

verkoop-oplossingen-landingspagina-maken

#9 - Verkoop je cijfers

''Mijn papa is de sterkste man van de wereld'' die uitspraak heb je vroeger vast wel eens gehoord van je vriendje of vriendinnetje.

Is dit ook waar? Nee, natuurlijk niet. Althans als de kinderen van ''The Mountain'' uit Game Of Thrones dit zeggen dan is dit wel zo.

Verder gelooft niemand je als je dit zegt. Dit is hetzelfde als continue zeggen ''Wij zijn de beste...'' of ''onze klanten geven ons allemaal 5 sterren''. 

Niemand gelooft je als je dit soort dingen zelf gaat roepen. Bewijs het, met keiharde cijfers!

Laat je cijfers daarom ook zien, verkoop ze aan de klant (niet letterlijk natuurlijk) om er zo voor te zorgen dat ze zelf gaan denken dat je de beste bent, want dat ben je!

#10 - Verkoop het verschil

Wat onderscheid jou nu van al die andere bedrijven (concurrenten). Is dat alleen de prijs? Dan doe je iets niet goed.

De meeste mensen vinden het niet erg om meer te betalen als ze ook meer krijgen.

Wat je wel moet doen is het verschil verkopen aan deze bezoekers. Jij hebt iets wat jou en jouw product echt uniek maakt.

Iets waarvoor de bezoeker wel voor jou moet gaan kiezen.

Leonardo Dicaprio GIF by Coolidge Corner Theatre 

#11 - Zet de belangrijkste content bovenaan

En als laatste, maar zeker niet als minste is het belangrijk dat je de belangrijkste content bovenaan zet.

Dit komt weer een beetje overeen met de aantrekkelijke headline en het scanbaar maken van de landingspagina.

Als je direct de interesse weet te wekken en ook met een klapper begint, dan zul je in de meeste gevallen een aardig goed conversiepercentage overhouden aan al je inspanningen!

Lees ook: Met welk programma kun je een website maken?

De Perfecte Landingspagina

De perfecte landingspagina is, in mijn optiek, een landingspagina die gemaakt is met software die hiervoor bedoelt is.

En wel om meerdere redenen:

  1. De code van de pagina's is schoon
  2. De laadsnelheid is extreem snel
  3. Het gemak van visuele editors
  4. Het gemak van drag-and-drop editors

En kies je voor Phoenix dan heb je allerlei integraties die zij al voor je gemaakt hebben. Zij hebben de pagina's al geoptimaliseerd voor een zo hoog mogelijke conversiepercentage.

Dit is tenslotte waar zij goed in zijn!

Conclusie

Het maken van een landingspagina is voor iedereen te doen. Met de tips op deze pagina ben je er zeker van dat je een knaller van een landingspagina gaat ontwikkelen.

Dit kun je het beste doen met LeadPages als je al een website hebt. Maak een gratis account aan en ga hiermee aan de slag.

Heb je nog geen website en ben je echt op zoek naar een systeem dat alles in een heeft en ook bijna alles al voor je gedaan heeft?

Maak dan een gratis account aan bij Phoenix en ga hier lekker mee aan de slag.

Beide tools werken enorm lekker en kan ik bij je aanbevelen. Waar ga jij mee aan de slag? Laat het even weten onder dit artikel!

About the author

Hi, Jaco hier! Ik verdien mijn inkomen met het internet. Met mijn ervaring en passie voor marketing en economie wil ik zoveel mogelijk mensen helpen om hetzelfde te bereiken. Inmiddels heb ik al een aantal jaar ervaring op dit gebied en durf ik mij hier wel een expert in te noemen.

dit vind je misschien ook leuk:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}