
Een Facebook pixel is een klein bestandje dat op de computer van de bezoeker opgeslagen wordt.
De bezoeker kun je vervolgens altijd advertenties laten zien.
Wat de pixel doet in feite is dus het registreren van bezoekers.
In dit artikel leer je wat een Facebook pixel is, wat je er allemaal mee kunt en hoe je een Facebook pixel moet installeren.
Facebook Pixel: Waarom Moet Ik Dit Hebben?
Een Facebook pixel is ontzettend handig om website bezoekers te retargetten.
Zonder Facebook pixel was je deze bezoekers dus waarschijnlijk voor altijd kwijt geweest.
Wat Facebook je ook laat doen is de groepen targetten die overeenkomen met de bezoekers van je website.
Zo kun je dus in een klap ontzettend veel mensen bereiken met dezelfde interesses als die ene consument.
Grote kans dus dat hier veel mensen bij zitten die hier zeer geïnteresseerd in zijn.
Je kunt de bezoekers ook segmenteren op basis van de pagina’s die ze bezocht hebben.
Zo kun je nog gerichter advertenties aan deze personen laten zien.
Voor op deze website is dat ook handig.
Ik heb het namelijk over meerder manieren van online ondernemen.
Als iemand alleen de pagina over social media marketing bekijkt dan wil ik ook dat zij over dit onderwerp reclames krijgt.
Door het juist inzetten van je Facebook pixel bespaar je ook nog eens een hoop centen.
Vak kun je het budget hierdoor halveren.
Genoeg redenen dus om een Facebook pixel te gebruiken.
Hyper winstgevend worden binnen enkele weken met social media marketing?
Lees mijn SMMB Masterclass review voor verdere informatie en uitleg.
Wanneer Gebruik Je Een Facebook Pixel?
Als je aan social media marketing doet moet je echt gebruik maken van een Facebook pixel.
Deze wil je direct op de website van de klant plaatsen.
Zo kun je klanten die op de website zijn geweest en dus interesse hebben getoond altijd retargetten.
Dit zijn natuurlijk de consumenten die je ook echt wil hebben.
Deze zijn al geïnteresseerd en er is een grote kans dat ze ook van je kopen of in ieder geval de handeling uitvoeren die jij wil.
Weet je nog niet helemaal hoe social media marketing werkt? Volg dan deze gratis training eens.
Een Facebook Pixel Installeren
Wat je nodig hebt om een Facebook pixel te installeren is:
- Een website (van je klant)
- Een Facebook businessmanager account
Facebook Businessmanager Account Aanmaken
Een Facebook businessmanager aanmaken is niet zo heel lastig.
Je gaat naar deze website en klikt vervolgens op de blauwe knop waar ”account aanmaken” op staat.
Vul hier alle gevraagde gegevens in en je kunt daarna aan de slag gaan.
Facebook Pixel Maken
Om een Facebook pixel te maken ga je naar het menu en klik je op ‘gebeurtenisbeheer’.
Dit kun je hier vinden:

Als je dit eenmaal gedaan hebt dan kom je op een nieuwe pagina uit.
Hier zie je vanzelf wat je moet doen.
Namelijk klikken op ‘pixel maken’.

Vervolgens lees je hoe de pixel werkt en klik je daarna op ‘doorgaan’.
Hier is het zaak om de pixel een naam te geven.
Uiteraard geef je deze de naam van de website van je klant.
Daarna vul je de url van de website in en klik je op ‘doorgaan’.

Je hebt nu een Facebook pixel gemaakt. Zo simpel is het.
Nu komt het iets lastigere gedeelte.
Namelijk het toevoegen aan de website.
Facebook Pixel Installeren
De makkelijkste manier om een Facebook pixel toe te voegen is het gebruik van een partnerintegratie.

Vraag dus aan de klant waar zijn website op draait.
De meest gebruikte manier is WordPress.
Dit is ook direct een van de makkelijkste manieren om een pixel mee te integreren.
Is het een ander programma? Dan is het geen probleem als die tussen de programma’s in onderstaande afbeelding staat.

Staat die er niet tussen? Dan zul je de code in de website moeten zetten. Dit is wat lastiger en kun je meestal aan een professional overlaten.
Maar ook dat zal ik zo voor je uitleggen.
We beginnen met de integratie van een partner en dus in dit voorbeeld WordPress.
Om dit scherm van hierboven te bereiken ga je in je businessmanager account naar ‘pixels’ in je gebeurtenisbeheer.
Waar we straks ook waren.
Hier klik je op ‘pixel instellen’ en daarna op ‘partnerintegratie’.
Nu heb je de lijst voor je uit bovenstaande afbeelding. Kies je partner en volg de instructies die je in beeld krijgt.
Dit verscheelt voor elke partner.
Zo installeer je dus ook een Facebook pixel voor WordPress.
Ben je helemaal nog niet zo thuis in social media marketing en kun je wel een training gebruiken? Meld je dan aan voor deze GRATIS social media marketing training!
Facebook Pixel Handmatig Toevoegen Met Code
Je hebt geen partner kunnen vinden in de lijst.
Dat betekent dus dat we de code handmatig toe gaan voegen aan de site.
Hiervoor heb je dus sowieso toegang nodig tot de bewerkingsmodus van de website van je klant.
Het eerste wat je nu moet doen is de code van de koptekst opzoeken van je webbsite.
Dit zie je hieraan:

Ga naar je businessmanager en volg het proces dat je bij partnerintegratie ook hebt gedaan.
Alleen in plaats van kiezen voor ‘een integratie’ ga je voor ‘de code handmatig installeren’.
Hier krijg je de code van je pixel.
Deze code plak je volledig op de plek in de afbeelding hierboven waar ‘insert_pixel_code_here’ staat.
Deze tekst staat uiteraard niet in de code van je website, maar het moet op die plek komen.
Boven de ‘head tag’ dus.
Als je de code hebt geplaatst dan vul je de URL in op je businessmanager en klik je op ‘testverkeer verzenden’.
Zo kun je checken of de pixel goed is geïnstalleerd.
Als je alle stappen hebt gevolgd om de Facebook pixel te installeren dan is het sowieso goed gegaan.
Doet die het niet? Kijk dan eens bij de foutmeldingen van een pixel.
Social media marketing en alles wat erbij komt kijken in een eenvoudige training leren? Klik hier om de gratis training te volgen.
Facebook Pixel Helper
De Facebook pixel helper is een handige tool die je aan je Google Chrome toe kunt voegen.
Wat deze Facebook pixel helper doet is:
- Het verifiëren van je pixel
- Veelvoorkomende fouten oplossen
- Laten zien hoe je het optreden van de pixel kunt verbeteren
Deze tool is gratis en moet je dus toevoegen aan je website.
De tool kun je hier downloaden.
Installeren Van De Facebook Pixel Helper
Het enige wat je hier voor hoeft te doen is zorgen dat je Google chrome gebruikt.
Als dit het geval is dan hoef je hem alleen maar te downloaden en zal die automatisch in werking gaan.
Bovengenoemde handelingen zal deze tool dan vanzelf verrichten.
Als een website beschikt over een pixel dan wordt dit teken ‘< / >’ blauw.

Facebook Pixel Blocker
Bestaat er zoiets als een Facebook pixel blocker?
Het kan natuurlijk zo zijn dat mensen het heel irritant vinden om telkens getarget te worden.
Ook al hebben de meeste mensen dit absoluut niet door.
Toch is er een manier om een Facebook pixel te blokken.
Dit kun je heel simpel doen door gebruik te maken van een adblocker.
Conclusie
Een Facebook pixel is handig voor elke online business. Dus ook als je een e-commerce shop hebt.
De mensen die hier geweest zijn en niks gekocht hebben kun je dus automatisch retargetten.
Zo kun je ervoor zorgen dat ze alsnog wat bij je kopen.
Het belangrijkste vind ik om een pixel te gebruiken voor social media marketing.
Lees mijn SMMB Masterclass review als je zelf ook een social media marketing bureau wil starten.
Misschien ben je er al een gestart, maar kom je er helemaal niet uit.
Ook dan adviseer ik je alsnog om die review even te lezen. Dan weet je precies hoe je jouw business winstgevend kunt maken.
Je hebt antwoord gehad op de vragen:
- Wat is een Facebook pixel?
- Hoe moet je een Facebook pixel installeren?
- Wat is Facebook pixel helper?
- Bestaat er een Facebook pixel blocker
- Hoe moet je een Facebook pixel voor WordPress installeren?
Als je hier nog vragen over hebt of als ik iets vergeten ben, laat dan vooral even een reactie achter!