Wat Is Internetreclame?

Wat is internetreclame? Dit spreekt uiteraard een beetje voor zich. Dit is alle reclame die op het internet geplaatst wordt. Internetreclame kan in verschillende vormen en maten komen.

Welke Vormen Van Internetreclame Zijn Er?

Je hebt nu antwoord gekregen op de vraag ‘wat is internetreclame’. Om je een goed beeld te geven bij de verschillende internetreclame, zet ik ze even voor je op een rijtje. Er bestaan nog meer vormen dan hieronder aangegeven, maar dit zijn de huidige meest voorkomende vormen.

  • E-mailreclame:
    E-mail reclame wordt vaak gebruikt om bestaande of nieuwe klanten te informeren over hun website. Vaak zijn hier ook acties of kortingen bij betrokken. Het doel is uiteindelijk om meer bezoekers naar je website te krijgen en/of meer conversies.
  • Bannerreclame:
    Bij de vorm van bannerreclame wordt er reclame op het internet gemaakt door middel van banners. Dit zijn eigenlijk online billboards. Waarschijnlijk zie je die op deze pagina ook ergens rechts boven.
  • Pop-up & pop-under reclame:
    Dit is voor de bezoeker vaak een vervelende manier van reclame. Je krijgt een pop-up in je beeldscherm met reclame erop bijvoorbeeld. Een pop-under is reclame die onder je huidige pagina opent. Je ziet deze vaak pas als je internet weg klikt.
  • Verbale plaatsing reclame:
    Dit gaat om het verwerken van reclamelinkjes in de tekst. Als ik hier bijvoorbeeld het volgende schrijf: ”een mooie en makkelijke manier om online geld te verdienen is e-commerce, maar dan moet je wel weten waar je moet beginnen” Dan zie je dat ‘e-commerce’ een linkje bevat naar een gratis training voor e-commerce. Dat is een voorbeeld van verbale reclame.
  • Directe targeting:
    Op basis van je woonplaats bijvoorbeeld reclame tonen van jouw interesse in de buurt. Een goed voorbeeld is dat van een pornografische website. Zij gebruiken de gegevens van je IP-adres om erachter te komen waar je woont. Vervolgens zullen ze prostitués in de buurt tonen.
  • Gedragsgerichte targeting:
    Dit is misschien wel de meest gebruikte manier van internetreclame tegenwoordig. Gedragsgerichte targeting betekent dat je reclame krijgt te zien op basis van je gedrag. Iedereen heeft dit wel eens gemerkt. Gister heb je zitten Googelen naar een Audi A3. Je wilde een beetje informeren maakt hebt nog niks gekocht of gehuurd. De dag erna krijg je op elke website en bijvoorbeeld op Facebook reclame te zien van een Audi A3. Zo willen reclame bedrijven je toch overhalen om die A3 aan te gaan schaffen.

De meeste vormen van reclame maken gebruik van cookies. Hierdoor kunnen bedrijven ontzettend goede reclame aan de bezoeker tonen. Nu weet je dus gelijk waarom je op elke website die vervelende cookies moet accepteren 😉

Wat is internetreclame

Is Dit Iets Voor Mij?

Internetreclame is geschikt voor iedereen die producten wilt verkopen op het internet of het wereld wijde web (www). Daarnaast kun je natuurlijk altijd producten van andere verkopen door middel van affiliate marketing. In dit geval kun je ook reclames voor die producten gaan maken.

Je kunt ook reclame op het internet gaan maken voor een groot evenement bijvoorbeeld. Als je dit via Facebook doet, kun je heel duidelijk alle gegevens van je doelgroep invullen. Als je bijvoorbeeld een feest organiseert in Rotterdam, dan kun je ervoor kiezen om alleen mensen in Rotterdam tussen de leeftijd van 18-40 te targeten.

Dit kun je met elk evenement overal ter wereld doen. Dat maakt internet en internetreclame zo ontzettend mooi. Bovendien is het nog relatief goedkoop ook. Op Facebook betaal je bijvoorbeeld per bereikte klant. Ook dit limiet kun je zelf instellen.

Kortom: internetreclame of marketing is geschikt voor iedereen!