Als je op deze pagina terecht bent gekomen, ben je waarschijnlijk op zoek naar antwoord op de vraag: waarom wordt mijn mailing niet gelezen?
In dit artikel bespreken we waarom mensen jouw mailing waarschijnlijk niet meer lezen. Je wil dat het percentage van mensen die je mailing openen gaat stijgen, dus pas deze tips goed toe. Hier kun je direct mee beginnen na het lezen van dit artikel.
Oorzaak #1 – Je Mailing Is Niet Relevant Genoeg
Mensen die zich inschrijven voor je nieuwsbrief hebben altijd een bepaald verwachtingspatroon. Ze verwachten informatie te krijgen over een onderwerp dat zij in gedachte hebben.
Als dit uiteindelijk niet zo is, en je dus mailings verstuurd met andere onderwerpen, dan opent de klant je mailings niet meer. Er moet namelijk wel waarde voor de klant in de mailing/nieuwsbrief staan.
Probeer uit te vinden wat je bezoekers interessant vinden en waar ze graag meer over willen weten. Als je dit weet, kun je mensen gericht goede mailings sturen waardoor ze de mailing bijna altijd zullen openen. Je zult je percentage snel omhoog zien schieten.
Oorzaak #2 – Mensen Staan Te Lang Op Je Mailinglijst
Misschien heeft iemand zich 2 jaar geleden ingeschreven voor je nieuwsbrief om een bepaalde actie in de gaten te houden. Deze actie is geweest en je klant heeft hier gebruik van gemaakt. Hij of zij is niet meer geïnteresseerd in de aanbiedingen die je vandaag verstuurd.
Dit komt ontzettend veel voor en is één van de hoofdredenen waarom mensen mailings en nieuwsbrieven niet meer openen.
In dit geval kun je eens in de zoveel maanden of jaren een schoonmaak houden. Stuur een mail met als onderwerp of zij nog geïnteresseerd zijn in je nieuwsbrief. Leg uit dat als ze niet meer geïnteresseerd zijn, zij zich uit kunnen schrijven onder aan de mail of jou een mailtje terug kunnen sturen.
Op deze manier zul je alleen de mensen over houden die ook daadwerkelijk wat met je mailing doen.

Oorzaak #3 – SPAM
Tegenwoordig maken veel bedrijven en individuen gebruik van mailing en nieuwsbrieven. Dit heeft ervoor gezorgd dat veel mailings in de spambox van de klant terechtkomt.
Wil je weten of dit bij jou ook het geval is? Maak dan een nieuw mailaccount aan en schrijf je in voor je eigen nieuwsbrief. Bekijk of de mailing in je spambox komt of niet.
Zo kun je jouw mailing vaak uit de spambox van de klant houden:
- Laat ontvangers reageren op de eerste mail die je stuurt
- Vraag aan de ontvangers of ze je mail naar de gewone inbox verplaatsen als deze in de spambox beland is
- Stuur niet te veel mailings
- Stuur mailings met veel relevante informatie
- Mail vanuit een eigen mailadres
- Zorg voor geschikte en goede e-mailmarketing software
Lukt het nog niet met deze tips? Dan kun je de klantenservice van je e-mailmarketing vaak vragen om tips. Dan kun je het gemakkelijk oplossen.
Oorzaak #4 – Geen Interessant Onderwerp
Wat zien de ontvangers als eerste als je een mail naar hun verstuurd? Juist ja, het onderwerp. Als je geen interessant onderwerp hebt, openen de klanten je mailings veel minder snel.
Het is belangrijk om goed te worden in het vinden van juiste onderwerpen. Om hier goed in te worden zul je echt moeten gaan testen met verschillende onderwerpen. Bekijk welke mailings veel geopend worden en gebruik die onderwerpen meer.
Je kunt vaak automatisch de naam van de ontvanger in het onderwerp zetten met goede e-mailmarketing software. Dit triggerd mensen heel snel om de mail te openen, omdat ze denken dat het belangrijk is.
VOORBEELD ONDERWERP: LET OP ”NAAM” DEZE MAIL IS BELANGRIJK!
Bij ”NAAM” wordt dan automatisch de naam van de ontvanger ingevuld. Onthoud deze tip heel goed en thank me later 😉
Oorzaak #5 – Te Veel Mailings
Als je een ontvanger mailings blijft sturen, worden ze minder belangrijk en kijken ze hier niet meer van op. Gevolg is dat ze de mailing niet meer zullen openen.
Zorg dus dat je niet elke dag een mailing verstuurd. Maak een goede autoresponder aan waar je frequent om de zoveel dagen een mail stuurt. Ook dit zul je moeten testen om te kijken wat het beste werkt.
Conclusie
Om het allemaal even op te sommen, is het belangrijk dat je:
- Relevante mailings verstuurd
- Regelmatig een schoonmaak van leden houdt
- Niet in de spambox terecht komt
- Onderwerp interessant is
- Niet te veel mailings verstuurd
- Goede e-mailmarketing software gebruikt
Als je al deze tips toepast zul je zien dat je openingspercentage een stuk beter zal gaan worden. Hopelijk heb je nu antwoord gekregen op de vraag: waarom wordt mijn mailing niet gelezen?
Als dit niet het geval is kun je altijd even een reactie achterlaten. Dan kan ik je misschien verder helpen! 😉
