
Het inzetten van een leger van affiliates zorgt vrijwel altijd voor een enorme boost in je business. Als je de juiste affiliates weet te vinden dan kan je bekendheid namelijk in één klap door het dak knallen.
Maar het vinden van kwalitatief goede affiliates kan echt knap lastig zijn. Dus waarom zou je het niet slim aanpakken en ervoor zorgen dat deze affiliates naar jou toe komen?
Dit kun je heel makkelijk doen; geef een aantrekkelijke commissie aan de affiliates. Als dit eenmaal een paar affiliates bereikt, dan zal dit als een lopend vuurtje door affiliate land gaan lopen.
Maar de hamvraag van dit artikel is natuurlijk: hoeveel commissie geef ik een affiliate marketeer? Wat is een ‘aantrekkelijke’ commissie? In dit artikel geef ik je een duidelijk antwoord gezien vanuit het oogpunt van enerzijds de affiliate en anderzijds de verkoper.
Kies voor een vast bedrag
Oké, er zijn eigenlijk twee manieren om een affiliate marketeer een commissie te geven. De eerste manier is het geven van een vast bedrag per product per verkoop.
De tweede manier is het geven van een percentage over de gehele bestelling of dus het winkelmandje.
Laat ik eerst even doorgaan met het geven van een vast bedrag. Dit is een goede manier als je bijvoorbeeld producten verkoopt waarbij een éénmalige betaling zonder abonnement nodig is.
Het is een beetje afhankelijk van de producten die je laat promoten. Zijn het bijvoorbeeld fysieke producten? Dan komen hier kosten van de fabriek bij, verzendkosten en meer.
Op deze manier kan je niet een al te hoge commissie aan affiliates geven, anders houd je er zelf tenslotte niks meer aan over. Daarom zie je ook dat bol.com en CoolBlue lage percentages uitkeren.
Maar verkoop je bijvoorbeeld digitale producten (net als ik) dan kun je een vrij hoge commissie weggeven. Je hoeft dit digitale product maar één keer te maken en er komen verder geen kosten bij kijken.
Dan blijft er dus een goede winstmarge over. Bijna alles van de verkoop. Wij geven 25% commissie op onze cursus van 997,- euro. Dit betekent zo’n 250,- euro per verkoop wat wij aan de affiliate geven.
Omdat wij met zijn tweeën zijn, geven wij wat minder weg. We moeten namelijk de winst splitten. Maar het is als verkoper echt niet raar om anders 35-50% van de verkoop weg te geven aan de affiliate.
Hij/zij doet tenslotte al het harde werk! Bovendien ‘lok’ je door deze hoge commissie natuurlijk heel affiliate land naar jouw product toe. Ik bedoel; als jij een cursus van 1000 euro hebt en je geeft 500 euro weg, dan is dit super aantrekkelijk.
Zie hieronder bijvoorbeeld het perfecte voorbeeld 😉

Geef een percentage over de gehele bestelling
Mocht je fysieke producten verkopen of simpelweg veel producten te koop hebben, dan kan je altijd kiezen voor een percentage over het hele winkelmandje.
Stel dat je bijvoorbeeld 10% geeft, dan gaat dit automatisch naar de affiliate. Zo hanteert bol.com een maximale commissie van 8%.
Als affiliate marketeer kan ik je vertellen dat het voor mij een stuk minder interessant is om dit soort webshops te gaan promoten. Ik heb simpelweg duizenden bezoekers en kliks meer nodig om hier een leuk inkomen mee te verdienen.
Terwijl ik dus ook kan gaan voor 1 sale = 500 euro.
Tot slot: hoeveel commissie geef je aan affiliates?
Kijk dus goed naar jouw business en welke producten je verkoopt. Heb je een hoge winstmarge en maak je weinig tot geen kosten? Dan kan je echt wel naar de 40-50% gaan.
Heb je te maken met opslag, verzendkosten en fabricagekosten? Dan is het vanzelfsprekend om een lagere commissie van zo’n 10-15% aan te bieden.
Je ziet ook wel eens dat verkopers de volle winst op een product weggeven. Dit is dan vaak een product van 10 of 20 euro. Vervolgens verkopen zij daarna veel duurdere producten aan deze klanten, waarbij de winst volledig voor henzelf is.
Alles is mogelijk, maar zorg wel dat je aantrekkelijke en eerlijke commissies weggeeft. Sommige verkopers vergeten nog wel eens dat (de meeste) affiliates hard werken voor hen!
Vragen? Stel ze even onder dit artikel.