Verkopen op bol.com blijft uiteraard een goede business. De e-commerce tak groeit voor zo ver wij kunnen zien nog jaren.
Steeds meer bedrijven komen online en ook steeds meer consumenten gaan online aankopen doen.
De Bol Masterclass is zo'n cursus waarin je dit kunt leren, deze kennen we waarschijnlijk allemaal wel.
Voor dit artikel heb ik een veel gevraagde cursus eens onder de loop genomen: Boloo, de blueprint cursus van Skah.
Als je ooit eens interesse getoond hebt in het verkopen op bol.com of e-commerce in het algemeen dan is de kans 100% dat je de reclames van Skah en Boloo wel eens voorbij hebt zien komen.
''Start met een gratis verkopen op bol.com cursus waar je bij de concurrent 997,- euro betaald!''
Uiteraard doelend op de Bol Masterclass, maar hoe gratis is deze cursus echt en hoe goed is deze?
Wie Is Skah?
Skah is een jonge ondernemer met een passie voor e-commerce en het helpen van andere mensen.
Hij verdient zelf ontzettend veel geld door te verkopen op bol.com. Dit doet hij vanuit zijn eigen bedrijf.
Naast dit bedrijf leert hij met zijn andere bedrijf, Boloo, aan andere mensen hoe dit werkt.
De wortels van Boloo beginnen bij software die je kunt gebruiken om je business veel sneller en harder te laten groeien, hier straks meer over.
Skah zie je steeds vaker voorbijkomen op reclames op YouTube, Instagram en vul de rest zelf maar in.
Logisch ook dat je geïnteresseerd bent in deze gast, laten we nu eens gaan kijken naar hoe hij jou kan helpen.

Wat Is Boloo?
Boloo is van oorsprong een software programma dat cloud based is. Met deze software kun je allerlei dingen doen omtrent het vinden van goede producten, winstberekeningen etc.
Hieronder halen we de software even uit elkaar en bespreken we elk onderdeel.
Als je meer geïnteresseerd bent in de bol.com blueprint cursus dan kun je daar direct heen springen.
Store Management
Onder store management vind je verschillende tabjes waarin je alles kunt vinden wat betreft jouw producten en verkopen.
In het dashboard van Boloo krijg je een overzicht van alle bol.com gegevens. Sales, omzet, winst, retours etc.
Je kunt de resultaten bekijken in verschillende periodes en zo dus zien of er een stijgende lijn in zit, welke producten het goed doen en dus kun je het proces zo optimaliseren.

Daarnaast heb je zoals je ziet onder het dashboard ook het tabje ''bestellingen''. Hier vind je dus een overzicht van alle bestellingen die bij jou gedaan zijn.
Onder bestellingen kun je ook kijken bij ''producten''. Hier zie je hoeveel producten je nog in voorraad hebt, wat de winstmarge is en nog veel meer.
En als laatste tabje onder store management vinden we ''e-mailcampagnes''. Je kunt hier dus aan de slag gaan met e-mailmarketing om zo klanten op te volgen en hier meer uit te gaan halen.
Ik vind het heel tof dat zo'n feature in deze software is ingebouwd! Het is namelijk vaak een hoge drempel voor mensen om te starten met e-mailmarketing.
Product Tracker
Vervolgens heb je alle tabjes die vallen onder ''product research''. Het allerbelangrijkste aan het verkopen op bol.com.
De juiste producten zullen je maken of breken. Dat is dan ook waarom Skah deze software heeft laten ontwikkelen.
Als eerste vind je de product tracker. Hier kun je zoeken op EAN codes van producten om te kijken hoe goed deze verkopen, wat de maandelijkse omzet is, hoeveel sales er zijn, wat de gemiddelde reviews zijn en nog veel meer.

Product Database
In de product database kun je echt handmatig zoeken naar alle producten binnen bol.com. Hier kun je zoeken op EAN of op naam.
Vervolgens krijg je een hele productlijst waar je uit kunt kiezen. Kies de gewenste producten en start met het tracken van deze producten.
Ze komen dan tussen de lijst bij product tracker te staan. Super handig en overzichtelijk moet ik zeggen.

Niche Detector
De niche detector geeft je een inzicht in hoe goed en winstgevend een niche is. Dan weet je dus direct of je goed zit, of dat je op zoek moet naar een andere niche.
Hier hebben beginners vaak problemen mee, goed om te zien dat hier zo aandachtig over nagedacht is.

Winstcalculator
Ook de winstcalculator kunnen we niet vergeten. Deze zien we vaker terug bij andere cursussen.
Ik moet wel zeggen dat deze behoorlijk uitgebreid en overzichtelijk is. Je voert al je waardes in en vervolgens berekent het programma wat je uiteindelijke winst is.
In de afbeelding heb ik wat bedragen ingevoerd om dit aan je te laten zien.
Je ziet ook direct hoeveel BTW je moet afdragen voor dat specifieke product.

Keyword Verkenner
En als laatste onder het tabje product research vinden we de keyword verkenner.
Dit is simpelweg een tool waarin je kunt zien hoe vaak er op een bepaald woord gezocht wordt.
In het voorbeeld hieronder heb ik ''halterbank'' ingetikt. Aangezien iedereen nu als een gek fitnessapparatuur in aan het kopen is, omdat de sportscholen gesloten zijn.
Je ziet die piek dan ook direct terug in de grafiek. Zo vind je producten die interessant zijn. Vervolgens kun je deze gaan tracken en bijhouden of ze inderdaad goed genoeg zijn.
Zo sluit alles naadloos op elkaar aan, dit werkt prettig!

Boloo Community
Als support groep hebben we ook nog een Facebook community. Dit zien we altijd bij elke cursus en is zeker onmisbaar.
Elke klant van Boloo kan toegang vragen tot deze groep. Hier zitten dus gelijkgestemde mensen in die met hetzelfde bezig zijn als jij.
Hier helpt iedereen elkaar met allerlei dingen die gerelateerd zijn aan het verkopen op bol.com en het starten van een eigen business.

Bol.com Blueprint Cursus
De bol.com blueprint cursus is de ''gratis'' verkopen op bol.com cursus van Boloo. Hoe gratis de cursus echt is, daar kom ik zo nog op terug.
De cursus bestaat uit 3 hoofdonderdelen: introductievideo's, bol.com blueprint cursus en bonus modules.
In de introductievideo's leer je echt de basis van het verkopen op bol.com, wat er allemaal mogelijk is en hoe je je voor moet bereiden. Niet heel bijzonder.
Dit onderdeel bestaat uit 7 video's van in totaal 1 uur en 20 minuten.

Vervolgens kun je starten met de bol.com blueprint cursus zelf. Gevorderde kunnen hier bij module 9 beginnen. Als je nieuw bent begin je uiteraard bij 1.
De eerste 8 modules zijn dus voor beginners en bestaan ook uit de basis en je krijgt hier een birds eye view van de cursus. Elke modulereeks sluit je af met een actieblok waarin je dus dingen moet gaan doen.
De hele cursus bestaat uit maar liefst 37 video's van in totaal zo'n 17 uur. In deze modules leer je werkelijk alles wat betreft het vekopen op bol.com.
De kwaliteit van de video's vind ik wat minder, soms versta ik Skah namelijk lastig. Verder is de informatie prima en doet het niet onder van andere cursussen.



Als laatste heb je de bonus modules. Dit zijn 10 video's van in totaal 5 uur en 31 minuten die overige vragen en onderwerpen behandelen zoals: wat betekent Amazon voor verkopers op bol.com.

Het is super vet dat je een cursus als deze ''gratis'' krijgt bij de software. Hier voel je het addertje onder het gras al aankomen denk ik.
Hoe Gratis Is De Cursus Nu Echt?
Boloo adverteert namelijk met ''gratis verkopen op bol.com cursus waar je normaal 997,- euro voor betaald''.
Dit is prima als de cursus ook volledig gratis was. Dit is niet het geval!
Om te beginnen moet je 1 cent betalen. Dit is helemaal niks en geen probleem hoor ik je zeggen...
Dat klopt! Maar na de 7e dag loopt er een abonnement die je 40,- euro per maand gaat kosten.
Je krijgt dus 7 dagen gratis toegang tot alles en daarna betaal je 40,- euro per maand om toegang te houden tot de software en dus de cursus.

Je kunt NIET alleen de cursus aanschaffen of gratis krijgen. Hier moet je de software dus voor aanschaffen.
En als je het idee had om de hele cursus snel in die 7 dagen te kijken dan kan ik je vast uit je droom helpen. 7 dagen is hier veel te weinig tijd voor. Onmogelijk.
Misschien kun je alle video's kijken, maar dan kun je niet mee doen en je business ook daadwerkelijk opbouwen. Hier gaat simpelweg tijd overheen.
Slim gespeeld van Boloo en veel mensen lijken hier in te trappen. Ik ben veel meer fan van een eenmalige betaling zoals bij de Bol Masterclass en geen stiekem abonnement dat doorloopt na je gratis periode.
Als ik ergens een hekel aan heb dan zijn dat dit soort praktijken wel.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ontzettend goede software en de cursus is ook prima. Maar adverteren met ''gratis cursus waar je bij de concurrent 997,- euro betaald'' is totaal niet eerlijk.
Mijn advies voor Boloo? Stop met deze advertenties en zeg hoe het daadwerkelijk in elkaar zit. Concentreer op je eigen business en niet op die van de concurrent.
Er staat iets heel moois, alleen dit schaad het imago behoorlijk in mijn optiek. Laat me even weten wat jij hier van vind ik de reacties onder dit artikel!

Conclusie
De software om te gebruiken voor het verkopen op bol.com is ontzettend goed.
Met de cursus kun je ook prima leren hoe je moet verkopen op bol.com. Dit kun je combineren met de tools om zo zo snel mogelijk een winstgevende e-commerce business op te zetten.
Echter ben ik totaal geen fan van die ''kleine lettertjes abonnementen''. Geen idee hoe ik het anders moet noemen, maar je snapt het denk ik wel.
En dan helemaal niet als ze ongelimiteerd adverteren dat de cursus gratis is en bij de concurrent 997,- euro kost etc.
Terwijl deze curusus ook helemaal niet gratis is. Je betaald hier 40,- euro per maand voor.
Daarom ben en blijf ik voorlopig de Bol Masterclass aanbevelen bij mensen die willen starten met verkopen op bol.com.
Mocht je de software wel tof vinden dan is Boloo de juiste keus voor jou. Mijn voorstel is om het eens te gaan proberen met een gratis account.