juli 19, 2020

#13 Tips Voor Het Verkopen Via Bol.com In 2020!

by Jaco

Verkopen via bol.com is echt booming business tegenwoordig. Nieuwe ondernemingen schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond. 

Ik snap het ook wel, want als je gaat verkopen op bol.com dan maak je gebruik van de goede naam van bol, haar enorme bezoekersaantallen en super snelle levering.

Alles om een klant tevreden te krijgen dus!

In dit artikel geef ik je 13 tips om beter en sneller succesvol te gaan verkopen via bol.com. Zo makkelijk en zwart op wit is het namelijk niet.

Er komt toch stiekem een hoop bij kijken. Denk eens aan:

  • Een goede prestatiescore
  • EAN nummers kopen
  • Je business automatiseren

En natuurlijk nog veel meer. Pas deze tips direct toe op jouw bol.com business!

Ben je nog niet begonnen met verkopen via bol.com? Volg dan eens deze gratis training om meer te leren!

Waarom Zou Je Gaan Verkopen Via Bol.com?

Verkopen via bol.com is een relatief snelle manier om een winstgevende business te starten. 

Als je normaal een webshop start dan moet je gaan adverteren, een band van vertrouwen opbouwen met je klanten om vervolgens ook (veel) te kunnen gaan verkopen.

Als je kiest voor verkopen op bol.com dan hoef je dit allemaal niet te doen. Er zijn namelijk vele voordelen aan dit businessmodel.

Zo kun je gebruik maken van een platform waar maandelijks miljoenen Nederlanders op komen om producten te kopen.

Je kunt gebruik maken van de goede naam van bol.com, (bijna) al het werk uitbesteden aan het 'Logistiek via Bol' centrum en vandaag al beginnen met verkopen als je producten hebt.

Kortom: heel lucratief en een leuke manier om flink wat geld te gaan verdienen, mits je dit goed doet. In dit artikel geef ik je 13 cruciale verkopen via bol.com tips.

Weet je nog niet hoe het verkopen via bol.com werkt? Lees dan eens mijn beginnersgids artikel.

#13 Verkopen Via Bol.com Tips

Onderstaand vind je 13 super belangrijke tips die je echt toe moet gaan passen op je business als je dit nog niet doet.

Als je concurrent dit wel doet en jij niet, dan kun je het wel vergeten... Thank me later!

Tip #1: Verhoog je prestatiescore om in het koopblok te komen

Goede kans dat je het 'koopblok' op bol.com wel eens gezien hebt. Als verkoper op bol.com wil je in het koopblok komen, omdat je dan sneller gezien wordt en klanten sneller bij jou zelf zullen bestellen.

Om in het koopblok te komen dien je je prestatiescore te verhogen. Je kunt je prestatiescore bekijken door in je bol.com verkoop account naar 'prestaties' te gaan.

Als beginnend verkoper start je met een gemiddelde score, maar je wil dit dus zo snel mogelijk naar 'goed' of 'uitstekend' brengen.

Dit bereik je het snelste door:

  1. Maximaal 2% annuleringen hebben, liefst nog minder natuurlijk
  2. Minimaal 95% van de leveringen moet op tijd zijn
  3. En je moet een 7.3 of hoger scoren in je beoordeling van klanten
bol-com-koopblok

Tip #2: Zorg voor de beste productfoto's

Wat is het eerste wat bezoekers van jou zullen zien op bol.com? Juist! De productfoto's.

Het is dus van cruciaal belang dat jouw productfoto's duidelijk en scherp zijn. Je wil ze optimaliseren en echt perfect maken. De bezoeker moet DIRECT kunnen zien wat jouw product is.

Je kunt dit het beste doen door of een professioneel fotograaf in te schakelen of zelf een klein fotostudiotje te maken.

Je hebt hier in ieder geval een goede camera voor nodig (als ik er een mag aanbevelen dan is deze dat).

Als je goede foto's wil maken dan is het belangrijk dat je in ieder geval rekening houd met de volgende punten:

  • Maak foto's van ALLES wat de klant krijgt
  • Zorg voor goede kwaliteit van de foto's
  • Maak een video van het product
  • Maak de foto's met een witte achtergrond 
  • Maak foto's van het product in actie

Tip #3: Automatiseer het uploaden van je producten

Als je een aantal producten gaat verkopen dan kun je dit prima allemaal met de hand regelen, maar als je 100+ verschillende producten gaat verkopen dan kan het interessant zijn om dit te automatiseren.

Je kunt jouw webshop koppelen aan bol.com door een tool als Channable te gebruiken. Hiermee kun je de producten uit je eigen webshop (als je dit hebt) direct uploaden naar bol.com.

Hier hoef je dan dus verden niks meer voor te doen. Alles wordt continu bijgewerkt en kan ook gebruikt worden voor bijvoorbeeld het verkopen op Amazon en marktplaats.

Tip #4: Maak de juiste producttitels

Als we weer even terug gaan naar de categorie van de productlisting dan is naast de foto's een goede producttitel ook enorm belangrijk.

De foto's zien je potentiële klanten als eerste, maar direct daarna ook de titel. Een goede titel kan voor de klik zorgen, maar ook juist niet.

Optimaliseer jouw producttitels door volgende punten mee te nemen:

  • Benoem de belangrijkste kenmerken van het product
  • Gebruik veel gebruikte zoekwoorden
  • Gebruik niet meer dan 70 karakters
  • Specificeer de titel en maak het natuurlijk

Slecht voorbeeld:

slechte-producttitel

Goed voorbeeld:

goede-producttitel

Tip #5: Maak de prijzen hoger dan op je eigen webshop

Als je gaat verkopen op bol.com dan dien je de prijzen van je producten te verhogen ten opzichte van je eigen webshop.

Bol.com neemt namelijk een bemiddelingsbijdrage per verkocht product. Hierdoor hou je dus minder over dan verkopen via je eigen webshop.

Het bedrag dat je moet betalen is per categorie anders. Je kunt hier bekijken wat je precies per verkocht product betaald.

Het kan echt heel erg verschillen van 5% tot zelfs 25% van de verkoopprijs. 

Tip: Heb je nog geen eigen webshop? Lees dan ook eens mijn Shopify review. Dit is het platform om een webshop te maken.

Tip #6: Koop EAN-nummers!

Veel beginnend ondernemers die gaan verkopen op bol.com lijken te vergeten dat je ook EAN-nummers moet hebben voor je producten.

Voor de meeste is het ook compleet onduidelijk hoe ze nu aan deze nummers kunnen komen. Het antwoord is heel simpel: kopen.

EAN-nummers zijn helemaal niet duur, maar je moet ze wel hebben en koppelen aan je producten. Zorg dat je ook bijhoud welke nummers al gebruikt zijn en welke nog niet.

Maak bijvoorbeeld een excel bestandje waarin je alle nummers zet en hier ook de status van noteerd elke keer als je er een gebruikt.

Ik snap dat dit allemaal wat lastig kan zijn. Zeker als je net begint. Ik heb al mijn kennis en ervaring geleerd door de Bol Masterclass te volgen.

Deze training kan ik je absoluut aanraden als je een winstgevende bol business wil gaan bouwen. Volg anders eens de gratis training van deze cursus!

EAN-nummers-bol-com

Tip #7: Reviews zijn enorm belangrijk

Social proof is enorm belangrijk als je vertrouwen uit wil strallen en meer verkopen wil doen.

Onder social proof vallen ervaringen van andere klanten en natuurlijk ook reviews. ls je continu hoge reviews krijgt van klanten dan zal je product ook stijgen in de ranking.

Beide zorgt ervoor dat je uiteraard meer producten gaat verkopen en dus ook meer omzet gaat draaien.

Begin dus eens met het vragen om reviews. Dit is helemaal niet zo gek. Als je weet dat je producten goed zijn en de verzending en service is ook goed dan ben je en vrijwel zeker van dat je goede reviews ontvangt.

Krijg je wel een slechte review? Dan is het zaak om dit zo goed en snel mogelijk op te lossen.

Tip #8: Verminder de klantenservice door meer gegevens te versturen

Voor jou en voor bol.com is het goed als de vragen vanuit klanten zo min mogelijk zijn. Bol wil namelijk dat je onder de 5% vragen blijft anders kan dit je presttiescore weer negatief beïnvloeden.

En voor jezelf scheelt het natuurlijk een hele hoop werk als je niet voor elk product de klant te woord hoeft te staan.

Tip #9: Creëer een killer productomschrijving

Naast de foto's en de titel is het volgende wat de klant gaat zien je productbeschrijving. Ook dit is dus weer enorm belangrijk en kan je product maken of kraken.

Een goede productomschrijving is belangrijk om de bezoeker ook te overtuigen. Wat de meeste verkopers fout doen is de specificaties van het product aanprijzen.

Wat je in plaats daarvan moet doen is uitleggen welke probleem of problemen het product verhelpt en hoe dat product het leven van de bezoeker beter gaat maken.

Als je een goede productomschrijving gaat maken dan moet je rekening houden met de volgende punten:

  • Maak de tekst netjes en overzichtelijk. Gebruik dus alinea's en maak ze kort.
  • Benoem alle voordelen, maar ook nadelen.
  • Praat over wat het oplost en bijdraagt, zoals ik net al zei.
  • Zoek op Google naar het product en kijk eens wat voor vragen hier over zijn. Geef hier antwoord op in de beschrijving.

Onderstaand is een prima beschrijving. Je kunt eventueel nog kopjes toevoegen met dikgedrukte woorden om nog duidelijke in een oogopslag te zien waar je wat kunt vinden!

goede-productomschrijving-bol-com

Tip #10: Zorg voor wederkerende klanten

Waar je naar toe wil met je business is dat klanten bij jou terugkomen als ze weer iets willen bestellen.

Dit doe je ten eerste door goede producten te leveren en ervoor te zorgen dat alles perfect loopt. Van de verzenden tot aan de klantenservice.

Maar je kunt ook nog wat extra's doen. Iets wat veel verkopers vergeten: stop een flyer bij elke bestelling.

Op deze flyer kun je jouw gegevens zetten en ze bijvoorbeeld een kortingscode aanbieden voor de volgende bestelling.

Natuurlijk komt niet elke klant terug, maar een klein percentage terugkerende klanten zorgt al voor een leuke verhoging van je omzet en winst. Mooi meegenomen toch?!

Zo zie je dat een paar kleine aanpassingen al veel voor je onderneming kunnen betekenen.

Tip #11: Houd een oog op de voorraad

Een lege voorraad en producten die niet geleverd kunnen worden is enorm schadelijk voor je bedrijf en status als verkoper op bol.com.

De klant houd hier een vervelende ervaring aan over en keert waarschijnlijk niet zo snel meer terug naar bol.com en al helemaal niet naar jou.

Je kunt je voorraad handmatig bijwerken, maar als je eenmaal veel verkopen hebt dan wil je dit echt wel automatiseren met een tool als Channable waar ik het eerder over gehad heb.

Tip #12: Snelle levertijden zijn cruciaal!

Hier hoef ik het niet lang over te hebben. Als het erom spant of jij of je concurrent bovenaan komt te staan en jij een snellere levertijd hebt dan kom je bijna altijd boven je concurrent te staan.

Je kunt zelf elke dag paketten gaan versturen of gebruik maken van Logistiek via Bol. Dit is het programma van bol.com waarbij zij alle werkzaamheden wat betreft de order voor jou doen.

Uiteraard is dit tegen een meerprijs.

Tip #13: Maak het persoonlijk

Deze tip sluit een beetje aan bij het krijgen van terugkerende klanten. Als je het persoonlijk maakt dan is dit een logisch gevolg.

Verder kun je dit alleen goed toepassen als je een kleine onderneming hebt en nog niet heel veel verkoopt.

Als je voor elke bestelling een persoonlijk briefje moet schrijven dan kost dit veel van je tijd. Maar dit is wel enorm tof om te doen.

Als je dus hele dure producten verkoopt waar je dagelijks niet heel veel bestelling van hebt dan is dit een super toffe toevoeging!

About the author

Hi, Jaco hier! Ik verdien mijn inkomen met het internet. Met mijn ervaring en passie voor marketing en economie wil ik zoveel mogelijk mensen helpen om hetzelfde te bereiken. Inmiddels heb ik al een aantal jaar ervaring op dit gebied en durf ik mij hier wel een expert in te noemen.

dit vind je misschien ook leuk:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}